Η κάνναβη μειώνει δείκτες νοημοσύνηςΗ χρήση της από εφήβους αλλάζει τη χημεία του εγκεφάλου τουςBBCΠόσο ακίνδυνη είναι, άραγε, η χρήση χασίς ιδιαίτερα από εφήβους και νέους ανθρώπους; Οχι και τόσο, αποκαλύπτει διεθνής ομάδα επιστημόνων. Η συστηματική χρήση του λεγόμενου ελαφρού ναρκωτικού μπορεί να προκαλέσει σημαντική και μη αναστρέψιμη μείωση του δείκτη νοημοσύνης.Οι ερευνητές μελέτησαν 1.037 παιδιά από την πόλη Ντουνέντιν της Νέας Ζηλανδίας. Οσα άρχισαν να καπνίζουν χασίς πριν από τα 18 τους χρόνια και συνέχισαν να το κάνουν συστηματικά αρκετές φορές την εβδομάδα έως τα τριάντα τους, παρουσίασαν σημαντική μείωση του δείκτη νοημοσύνης τους, που έφτανε ακόμα και τους οκτώ πόντους.Η μελέτη διήρκεσε 25 χρόνια και οι επιστήμονες άρχισαν να παρακολουθούν τους εθελοντές ήδη από την εποχή που ήταν παιδιά, πολύ προτού αρχίσουν να χρησιμοποιούν οποιαδήποτε ουσία ή αλκοόλ. Σε τακτά διαστήματα, μάλιστα, τους υπέβαλλαν σε συνεντεύξεις και διάφορες ασκήσεις με τις οποίες είναι δυνατόν να μετρηθεί ο δείκτης νοημοσύνης. Η μελέτη ολοκληρώθηκε όταν οι εθελοντες έκλεισαν τα 38 χρόνια ζωής. Για να καταλήξουν σε συμπέρασμα οι επιστήμονες έλαβαν υπόψη διάφορους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάζουν τη νοημοσύνη των εθελοντών, όπως παραδείγματος χάριν εάν κάπνιζαν, έπιναν ή έκαναν χρήση ναρκωτικών ή φαρμάκων.Δεν αποκαταστάθηκεΕτσι διαπίστωσαν ότι όσοι έκαναν τακτική χρήση κάνναβης (κάπνιζαν, δηλαδή, τουλάχιστον τέσσερις φορές την εβδομάδα από την εφηβική τους ηλικία μέχρι να κλείσουν τα τριάντα τους χρόνια) εμφάνιζαν συστηματική μείωση του δείκτη νοημοσύνης τους. Ακόμα και η διακοπή της χρήσης ή η μείωση της ποσότητας που κατανάλωναν δεν στάθηκε ικανή να αποκαταστήσει τον δείκτη νοημοσύνης στο επίπεδο που θα έπρεπε να έχει.Η μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences και αναφέρει ότι η συστηματική χρήση της κάνναβης που διαρκεί περισσότερο από δύο δεκαετίες σχετίζεται με έκπτωση των νευροψυχολογικών ικανοτήτων ανάλογη με τον χρόνο της χρήσης.Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι θα πρέπει να αναζητηθεί κατά πόσον η μείωση των διανοητικών δεξιοτήτων οφείλεται σε άλλους παράγοντες, όπως π.χ. η κατάθλιψη.